راه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

راه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خلاصه این مطلب:

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

چگونه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید؟ به طور کلی ، سیستم ایمنی بدن شما کار برجسته ای در دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم های بیماریزا انجام می دهد. اما گاهی اوقات از کار می افتد: یک میکروب با موفقیت حمله کرده و شما را بیمار می کند. آیا امکان مداخله در این روند و تقویت سیستم ایمنی بدن شما وجود دارد؟ اگر رژیم خود را بهبود ببخشید چه می کنید؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

یک سیستم ، برای عملکرد خوب ، به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. هنوز موارد زیادی وجود دارد که محققان در مورد پیچیدگی ها و ارتباط متقابل پاسخ ایمنی نمی دانند. در حال حاضر ، هیچ ارتباط مستقیمی از نظر علمی بین سبک زندگی و افزایش عملکرد ایمنی بدن وجود ندارد.

اما این بدان معنا نیست که تأثیرات سبک زندگی بر سیستم ایمنی بدن جذاب نیست و نباید مورد مطالعه قرار گیرد. محققان در حال بررسی تأثیر رژیم غذایی ، ورزش ، سن ، استرس روانی و سایر عوامل بر پاسخ ایمنی ، چه در حیوانات و چه در انسان هستند. در این میان ، استراتژی های عمومی برای زندگی سالم روش خوبی برای شروع برتری به سیستم ایمنی بدن شما است.

رویاپی :راه های مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 راه های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما

اولین خط دفاعی شما انتخاب سبک زندگی سالم است. پیروی از دستورالعملهای عمومی درباره سلامتی بهترین گامی است که می توانید در جهت حفظ و تقویت طبیعی سیستم ایمنی بدن خود بردارید. هر قسمت از بدن شما ، از جمله سیستم ایمنی بدن شما ، در صورت محافظت در برابر حملات محیطی و تقویت توسط استراتژی های زندگی سالم مانند موارد زیر ، عملکرد بهتری دارد:

  • سیگار نکشید
  •     رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید.
  •     به طور منظم تمرین کن.
  •     وزن سالم داشته باشید.
  •     اگر الکل می نوشید ، فقط در حد اعتدال بنوشید.
  •     خواب کافی داشته باشید.
  •     برای جلوگیری از عفونت اقداماتی انجام دهید ، مانند شستن مداوم دست ها و پختن کامل گوشت ها.
  •     سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.

سیستم ایمنی و سن

با افزایش سن ، توانایی پاسخ ایمنی بدن کاهش می یابد ، که به نوبه خود به عفونت های بیشتر و سرطان بیشتر کمک می کند. با افزایش امید به زندگی در کشورهای پیشرفته ، بروز بیماری های وابسته به سن نیز افزایش می یابد.

در حالی که برخی از افراد به سن سالم می رسند ، نتیجه بسیاری از مطالعات این است که ، در مقایسه با افراد جوان ، افراد مسن بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند و حتی مهمتر از آن ، احتمال مرگ بر اثر آنها وجود دارد. عفونت های تنفسی ، آنفلوانزا ، ویروس COVID-19 و به ویژه ذات الریه عامل اصلی مرگ و میر در افراد بالای 65 سال در سراسر جهان است. هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چرا این اتفاق افتاده است.

کاهش پاسخ ایمنی به عفونت ها با پاسخ افراد مسن به واکسن نشان داده شده است. به عنوان مثال ، مطالعات انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان داده است که برای افراد بالای 65 سال ، این واکسن در مقایسه با کودکان سالم (بالای 2 سال) اثر کمتری دارد. اما علیرغم کاهش کارایی ، واکسیناسیون آنفلوانزا و در مقایسه با عدم واکسیناسیون میزان بیماری و مرگ را در افراد مسن به طور قابل توجهی کاهش داده است.

به نظر می رسد ارتباطی بین تغذیه و ایمنی در افراد مسن وجود دارد. نوعی سو تغذیه که به طور شگفت انگیزی حتی در کشورهای ثروتمند نیز رایج است به عنوان "سوتغذیه ریز مغذی ها" شناخته می شود. سو تغذیه ریز مغذی ها ، که در آن فرد دارای کمبود برخی ویتامین های اساسی و مواد معدنی کمیاب است که از رژیم غذایی به دست می آید یا از طریق آن تکمیل می شود ، می تواند در افراد مسن اتفاق بیفتد. افراد مسن تمایل به خوردن کمتری دارند و اغلب تنوع کمتری در رژیم های غذایی دارند. یک سوال مهم این است که آیا مکمل های غذایی به افراد مسن کمک می کنند تا سیستم ایمنی سالم تری داشته باشند. افراد مسن باید این سوال را با پزشک خود در میان بگذارند.

رویاپی : راه های مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا سرد بودن سیستم ایمنی ضعیفی به شما می دهد؟

تقریباً همه مادران چنین گفته اند: "کت بپوش در غیر این صورت سرما میخوری!" آیا او درست است؟ احتمالاً نه ، قرار گرفتن در معرض دمای متوسط ​​سرد حساسیت شما به عفونت را افزایش نمی دهد. دو دلیل وجود دارد که زمستان "فصل سرماخوردگی و آنفولانزا" است. در زمستان ، مردم وقت بیشتری را در خانه می گذرانند ، در تماس نزدیک با دیگر افرادی که می توانند میکروب های خود را منتقل کنند. همچنین وقتی هوا سرد و رطوبت کمتری دارد ویروس آنفلوانزا مدت بیشتری در هوا باقی می ماند.

ورزش: برای ایمنی خوب است یا بد؟

ورزش منظم یکی از ارکان زندگی سالم است. این باعث بهبود سلامت قلب و عروق ، کاهش نفخ شکم می شود.

مطالب مرتبط